Pyöräkaista – die Radspur

3 kommenttia artikkeliin ”Pyöräkaista – die Radspur”

  1. Kiitos tästä blogista! Kuvailemaasi järjestelyyn, jossa parkkipaikat ovat yksisuuntaisen pyöräkaistan vasemmalla puolella, olen törmännyt myös mm. Chicagossa. On hämmentävää, miksei järjestely ole yleisempi: sehän on turvallisempi sekä (parkkeeraavalle tai liikkeelle lähtevälle) autoilijalle että pyöräilijälle. Toisinaan parkkipaikkojen ja pyöräkaistan välissä on diagonaaliviivoin, joskus jopa töyssyin merkattu ”buffer”-alue. Ja kaikki tämä vie saman verran tilaa kuin kaksi autokaistaa ja parkkipaikat, eikä vaadi uudelleenmaalausta kummempia muutoksia infraan!

    Odotan innolla esittelyä berliiniläisestä ”Fahrradstrassesta”, kuten vaikkapa Linienstrasse Mittessä. Monesti on sellaisilla tullut ajeltua mutta en ole koskaan oikein ymmärtänyt mitä se tarkoittaa. ”Normaali” katu, jossa pyöräilijöillä on etuajo-oikeus?

    Tykkää

    1. Kiitos kommentista! Otan mielelläni Fahrradstrassen käsitelyyn myöhemmin. Linienstrasse on oiva esimerkki siitä, mitä hyvää mutta myös mitä ongelmia ”polkupyöräkaduissa” on.

      Tykkää

Jätä kommentti mikko Peruuta vastaus